پرورش آبزیان از جمله فعالیتهای تولیدی است که میتواند نقش عمدهیی در افزایش تولید و مصرف ماهی داشته باشد. اهمیت بازاریابی در بخش پرورش آبزیان از آن جهت است که تولیدکنندگان و مصرفکنندگان آبزیان حق انتخاب کافی داشته باشند. در این تحقیق وضعیت بازاریابی ماهیان پرورشی گرمآبی در استان مازندران بررسی و حاشیههای بازاریابی و عوامل موثر بر آن تعیین شده است. نتایج نشان داد که حاشیهی مطلق بازاریابی برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگهد به ترتیب 10199، 6078، 12371 و 4387 ریال برای هر کیلوگرم است و در تمامی گونههای مورد بررسی حاشیهی خردهفروشی از حاشیهی عمدهفروشی بیشتر است. ضریب هزینهی بازاریابی برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگهد به ترتیب 79/7، 81/5، 87/12 و 75/11% است. میانگین ناکارآیی کل بازاریابی برای ماهیان کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگهد به ترتیب 34/31، 62/46، 2/25 و 55/62 درصد است. برآورد تابع حاشیه بازاریابی برای ماهیان گرمآبی نشاندهندهی میزان اثرگذاری بالا و مستقیم دو متغیر قیمت خردهفروشی و ارزش کالای ارایهشده برای فروش است و متغیرهای قیمت عمدهفروشی، هزینههای بازاریابی و میزان تولید کل واحد تولیدی نیز بر حاشیهی بازاریابی به طور مستقیم تأثیرگذار است. با توجه به این که ماهیت تعیین قیمت در بازارهای ماهیفروشی به میزان عرضه و تقاضا در زمان حراج بر میگردد، پیشنهاد میشود تا سیاستهایی که بر کنترل عرضه و تقاضا تاثیرگذار است اتخاذ گردد.