ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثرات رفتار نامتقارن متغیرهای کلان اقتصادی بر ارزش افزوده بخش کشاورزی ایران: کاربرد الگوی خودتوضیحی گذار هموار (STAR)
یکی از بحثهای مهم اقتصاد کلان، اثر سیاستهای پولی بر بخش حقیقی اقتصادی میباشد. از نگاه کینزیهای جدید عناصری مانند محدودیتهای اطلاعاتی، دستمزدهای کارایی، قراردادهای ضمنی و محدودیتهای اعتباری باعث میگردند که طی فرآیندی اثرات شوکهای پولی مثبت و منفی متقارن نبوده و در دورههای رونق و رکود به نحو یکسانی مؤثر واقع نگردند. در راستای بررسی این موضوع، در این تحقیق سعی شده به تحلیل آثار نامتقارن متغیرهای کلان اقتصادی بر تولیدات بخش کشاورزی ایران پرداخته شود. بدین منظور از الگوی خودتوضیحی گذار هموار (STAR) طی دوره زمانی 91-1369 بهره گرفته شده است. براساس نتایج زائد، رشد تولیدات بخش کشاورزی به عنوان متغیر گذار انتخاب گردید، در نتیجه رشد تولیدات بخش کشاورزی دارای یک رفتار نامتقارن میباشد. جهت تحلیل این رفتار نامتقارن براساس آزمون غیرخطی تراسویرتا (1998) الگوی خودتوضیحی گذار هموار درجهی یک LSTR بعنوان مدل مناسب انتخاب گردید که در آن، نقطه عطف تغییر ضرایب در تابع لجستیک، متناظر با 43 درصد تولیدات بخش کشاورزی در یک دوره قبل است و سرعت گذار بین دو وضعیت رشد تولیدات ( )، برابر 138/4 میباشد که مقدار متعادلی است. نتایج نشان میدهد که اثربخشی سیاستهای پولی بر تولیدات بخش کشاورزی در دو وضعیت رشد بالای تولیدات بخش کشاورزی و رشد پایین آن متفاوت از هم بوده است. آثار متغیرهای کلان، چه مثبت و چه منفی، در وضعیت رشد بالای تولیدات بخش کشاورزی بیشتر از وضعیت رشد پایین آن می باشد.
https://www.iranianjae.ir/article_13644_a9fe2c0c64fa914034cedf7bdae34b66.pdf
2015-09-01
1
17
ارزش افزوده بخش کشاورزی
مدل خودرگرسیونی گذار هموار
سیاست پولی
رفتار نامتقارن.
محمد
قهرمانزاده
ghahremanzadeh@tabrizu.ac.ir
1
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
اسماعیل
پیش بهار
pishbahar@yahoo.com
2
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
AUTHOR
رویا
فردوسی
roya.ferdosi@yahoo.com
3
دانشجوی مقطع دکتری گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وجود عادات مصرفی و تحلیل تجربی تقاضا: مطالعه موردی تقاضای محصولات لبنی خانوارهای شهری در ایران
تجزیه و تحلیل الگوی مصرف خانوار و عکس العمل مصرف کنندگان نسبت به عوامل متفاوت قیمتی و غیر قیمتی برای سیاستگذاران و فعالان بازار محصولات غذایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این راستا انتخاب بهترین فرم تابعی و برآورد تقاضا بوسیله آن میتواند به عنوان ابزاری قابل اطمینان در تحلیل رفتار مصرف-کنندگان بکار گرفته شود. در این مطالعه با لحاظ اثر عادات مصرفی، سه الگوی متداول در تخمین تقاضای پویا شامل مدل آسارسون، ری و رتردام تعمیم یافته استفاده شد. سپس تقاضای اقلام پر مصرف لبنی شامل شیر، ماست، پنیر و کره پاستوریزه برای خانوارهای شهری در ایران براورد گردید و مدل ری بعنوان الگوی مناسب انتخاب شد. نتایج آزمون والد در مدل ری، وجود اثر عادات مصرفی برای هر چهار کالای لبنی را قویاً تأیید کرد. بنابراین نادیده گرفتن آثر عادات مصرفی میتواند منجر به ایجاد اریب در برآورد تابع تقاضا و در نتیجه تحلیل نادرست الگوی مصرفی خانوار گردد. از این رو پیشنهاد میشود در مطالعات تحلیل تقاضا، بخصوص تقاضای محصولات غذایی، اثر عادات مصرفی مورد آزمون قرار گیرد.
https://www.iranianjae.ir/article_12374_8cca841860ed8c2772778f18d0d8f5b2.pdf
2015-09-01
19
35
تقاضا
لبنیات
عادت مصرفی
الگوی ری
امیرحسین
چیذری
dr.chizari@gmail.com
1
دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
زینب
شکوهی
z_shokoohi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
AUTHOR
حبیب اله
سلامی
habib_salami@ymail.com
3
استاد اقتصادکشاورزی دانشگاه تهران
AUTHOR
سیدصفدر
حسینی
hosseini_safdar@yahoo.com
4
استاداقتصادکشاورزی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر ارزش افزوده بخش های مختلف اقتصادی بر نابرابری درآمد در ایران(با تاکید بر بخش کشاورزی)
کاهش نابرابری درآمد به عنوان یکی از اهداف عمده برنامه های توسعه، در تنظیم سیاست های اقتصادی همواره مورد توجه بوده است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی بر نابرابری درآمد در ایران طی دوره ی 1389-1350 می باشد.در این مطالعه از آزمونهای دیکی فولر، فیلیپس- پرون و KPSS جهت بررسی ایستایی متغیرها استفاده شده است و با استفاده از روش های هم انباشتگی یوهانسون و مدل تصحیح خطای برداری روابط بلند مدت و کوتاه مدت بین متغیرها مورد بررسی و تجزیه قرار گرفته و در نهایت تلاش شده است تا نوع رابطه علی بین متغیرها با استفاده از آزمون علیت گرنجری تعیین گردد. نتایج آزمون هم انباشتگی نشان دهنده رابطه بلند مدت و منفی بین نابرابری درآمد و ارزش افزوده بخش کشاورزی صنعت، صادرات و سرمایه گذاری است، بطوریکه افزایش ارزش افزوده بخشهای مذکور سبب کاهش نابرابری درآمد شده است و نتایج مدل تصحیح خطای برداری نشان گر رابطه منفی بین ارزش افزوده بخش کشاورزی صنعت، صادرات و نابرابری درآمد درکوتاه مدت است و به دلیل سرعت تعدیل بالا در مدل، می توان به تاثیرگذاری اعمال سیاست های مناسب در کوتاه مدت امیدوار بود. بر اساس آزمون های علیت گرنجری در بلند مدت، بین ضریب جینی و متغیرهای مذکور رابطه علی معنادار وجود دارد. نتایج این تحقیق، برضرورت شناخت شیوه های تخصیص منابعی که منجر به کاهش نابرابری درآمدها می شود، تاکید دارد و نتیجه گیری می کند که هرچه سهم نسبی بخش کشاورزی افزایش یابد توزیع اقتصادی متعادل تر خواهد بود.
https://www.iranianjae.ir/article_13216_d00a5953f981584e0b5b8c92ca861eb6.pdf
2015-09-01
37
54
ارزش افزوده
نابرابری درآمد
روابط کوتاه مدت و بلندمدت
آزمون هم انباشتگی و مدل تصحیح خطا
الهام
پورمختار
elhampourmokhtar92@gmail.com
1
دانشجوی دکترا اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
AUTHOR
رضا
مقدسی
r.moghaddasi@srbiau.ac.ir
2
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ: بهکارگیری الگوی خودتوضیح برداری مارکوف-سویچینگ (MSVAR)
در تحقیق حاضر عوامل موثر بر انتقال قیمت گوشت مرغ با استفاده از روش خود توضیح برداری مارکوف-سویچینگ و دادههای هفتگی در سالهای 1391-1387 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل انتقال قیمت رفتاری غیر خطی داشته و قیمت نهادههای جوجه یک روزه، سویا و ذرت بر روی قیمت گوشت مرغ تأثیر گذارند. همچنین مشخص شد که انتقال قیمت نامتقارن بوده و افزایش قیمت نهادههای تولیدی گوشت مرغ نسبت به کاهش قیمت نهادهها سریعتر به قیمت گوشت مرغ منتقل میشود و احتمال پایداری در رژیم افزایش قیمت مرغ بیشتر از رژیم کاهش قیمت است. در این راستا، پیشنهاد میشود که سیاستگذاران بخش کشاورزی با اجرای سیاستهای تنظیم بازار و رفتار عوامل بازاریابی موجبات کاهش نوسانات قیمت گوشت مرغ و افزایش رفاه مصرفکنندگان را فراهم آورند. طبقهبندی JEL : Q1, C32, C5 واژههای کلیدی: جوجه یک روزه، ذرت، سویا، گوشت مرغ، مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ. طبقهبندی JEL : Q1, C32, C5 واژههای کلیدی: جوجه یک روزه، ذرت، سویا، گوشت مرغ، مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ.
https://www.iranianjae.ir/article_13310_e39900a670d4e8cdda6dc2084c50463a.pdf
2015-09-01
55
72
واژههای کلیدی: جوجه یک روزه
ذرت
سویا
گوشت مرغ
مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ
اسماعیل
پیشبهار
pishbahar@yahoo.com
1
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
رویا
فردوسی
roya.ferdosi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی
AUTHOR
فرشته
اسد الله پور
fereshteassa@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عاملهای موثر بر انتخاب خط مشی شرکت های فعال در صنایع غذایی ایران در راستای کسب مزیت رقابتی
در فضای پرچالش و رقابتی امروز صنایع کشور، تصمیمگیریهای مدیریتی در زمینه کسب مزیتهای رقابتی به عاملهای متعددی بستگی دارد که شناسایی آنها میتواند به بهبود فرایندهای تصمیمگیری مدیران کمک شایانی داشته باشد. هدف این پژوهش، تعیین عاملهای موثر بر تصمیمگیریهای مدیریتی در بهکارگیری راهبردهای کاهش (رهبری) هزینه، تمایز محصولات، تمرکز بر هزینه و تمایز متمرکز در برابر نداشتن راهبرد در بخشهای 10 (تولید فراوردههای غذایی) و 11 (تولید انواع آشامیدنیها) تقسیمبندی ISIC نسخه چهارم در کارگاههای متوسط و بزرگ در ایران است. به منظور تعیین گرایشهای مدیریتی نسبت به این راهبردها از یک مدل رگرسیون لاجیت چندگانه استفاده شده است. دادههای این پژوهش، با تکمیل پرسشنامه از 94 مدیر واحدهای تولیدی مربوطه بهدست آمده است. تحلیل توصیفی از اطلاعات بهدست آمده از شرکتهای مورد بررسی نشان داد که راهبرد تمایز محصولات باکسب 30 درصد فراوانی، راهبرد انتخابی بیشتر شرکتهای مورد بررسی میباشد. نتایج پژوهش گویای آن است که متغیرهای تجربه و تحصیلات مدیر، تنوع محصول، رقابت در بازار محصول و برند معتبر شرکت میتواند تاثیر قابل ملاحظهای بر راهبرد انتخابی شرکت داشته باشد. از میان رهیافتهای مختلف در راستای کسب مزیت رقابتی، رهیافت تمایز محصولات توانایی بیشتری در کسب مزیت رقابتی، در شرایط افزایش رقابت بنگاهها، دارد. متغیرهای تنوع محصول با ضریب 54/1، برند معتبر با ضریب 88/0 و تحصیلات مدیر با ضریب 78/0 بیشترین اثرگذاری را بر احتمال گزینش راهبرد تمایز توسط مدیران دارند. از این رو پیشنهاد میشود، بنگاههای فعال در صنایع غذایی با ابزار لازم از جمله متنوعسازی محصولات و ایجاد برندهای معتبر داخلی و خارجی در زمینه ارائه محصولاتی متمایز و منطبق بر خواستههای بازار تلاش نمایند.
https://www.iranianjae.ir/article_13825_11ada2488b0bdc37f594abbf82a27d1a.pdf
2015-09-01
73
86
کاهش هزینه
تمایز متمرکز
تمرکز بر هزینه
مزیت رقابتی
صنایع غذایی
حسین
محمدی
hoseinmohammadi@um.ac.ir
1
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
مرتضی
محمدی
morteza.mohammadi@iaus.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سبزوار
LEAD_AUTHOR
ویدا
کواکبی
v_kavakebi@yahoo.com
3
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مزیت نسبی عسل طبیعی ایران با استفاده از شاخص هزینه منابع داخلی
کشور ایران با تولید ۷۴ هزار و ۵۷۷ تن عسل در سال 1392 در جایگاه هشتم جهان و به لحاظ تعداد کندو در رتبه چهارم جهان قرار دارد. ارزش تولید عسل در این سال بالغ بر ۱۱۴۶ میلیارد تومان شده است. در ایران پتانسیل بالایی برای تولید عسل صددرصد خالص صادراتی وجود دارد که از محل صادرات این عسل و محصولات همزمان آن، مانند گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور عسل سالانه بیش از 2 میلیارد دلار ارز حاصل کشور میشود. بنابراین میتوان از آن به عنوان یک کالا در سبد صادرات غیرنفتی استفاده کرد. در این مقاله شاخص مزیت نسبی صادرات عسل استانهای کشور در سالهای 1388-1391محاسبه شده است. برای این منظور، شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA)، شاخص ضریب مکانی (LQ) و شاخص هزینه منابع داخلی (DRC) محاسبه شده است. نتایج بررسی نشان میدهد که استانهای اردبیل و آذربایجانغربی در بین استانهای کشور از مزیت نسبی بالاتری در تولید عسل برخوردارند. طبق نتایج به دست آمده از شاخص هزینه منابع داخلی، ایران در تولید عسل از مزیت نسبی برخوردار است.
https://www.iranianjae.ir/article_12956_9229a3809358264609bb76ed95db7d20.pdf
2015-09-01
87
101
مزیت نسبی
عسل
شاخص هزینه منابع داخلی(DRC)
شاخص ضریب مکان(LQ)
فریده
عسکرپور کبیر
farideh.askarpoor@yahoo.com
1
دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
حری
horryhr@uk.ac.ir
2
دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
سید عبدالمجید
جلایی اسفندآبادی
jalaee@uk.ac.ir
3
دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت ریسک اعتباری در بانک کشاورزی شهرستان ممسنی با استفاده از مدل شبکه عصبی
این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری و ارائه مدلی جهت پیشبینی ریسک اعتباری و رتبهبندی مشتریان حقوقی متقاضی تسهیلات اعتباری بانک کشاورزی شهرستان ممسنی با استفاده از تکنیک شبکه عصبی انجام گرفته است. بدین منظور بررسیهای لازم بر روی اطلاعات مالی و غیرمالی مربوط به یک نمونه 205 تایی که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی از میان کشاورزان دریافتکننده وام در شهرستان ممسنی در طی سالهای 1391-1386 انتخاب شدهاند، صورت گرفته است. در این پژوهش، 17 متغیر توضیحدهنده شامل متغیرهای مالی و غیرمالی مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفتند. متغیرهای انتخابی بهعنوان بردار ورودی شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با سه لایه پنهان وارد مدل گردیدند. نتایج حاکی از آن است که مدل شبکه عصبی توانسته است با درصد صحت پیشبینی 95/5 درصدی مشاهدات را منطبق بر واقع برآورد نماید که این امر نشانگر توانایی بالای شبکه عصبی در پیشبینی ریسک اعتباری مشتریان میباشد.
https://www.iranianjae.ir/article_13468_555e57331faf47a39659e09da0564b10.pdf
2015-09-01
103
119
بخش کشاورزی
ریسک اعتباری
مدل شبکه عصبی پرسپترون
احتمال نکول
سید عبدالخالق
حسینی
khalegh.hosseini@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
منصور
زیبایی
zibaei@shirazu.ac.ir
2
استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر رشد صادرات نفت بر کیفیت محیطزیست در کشور ایران
تجارت منجر به توسعه مقیاس فعالیتهای اقتصادی در کشورهای در حال توسعه شده و انباشت صنایع آلاینده محیط زیست را در این کشورها بیشتر مینماید. از آنجا که استانداردهای زیست محیطی در این کشورها پایین است، گسترش تجارت مخصوصاَ در کشورهای در حال توسعه باعث میشود محیط زیست آلودهتر شود. در ادبیات اقتصادی اثرات آزادسازی تجاری روی محیط زیست از طریق روشهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. اگر چه مکانیسمهای تاًثیر تجارت روی محیط زیست و آلودگی آن به صورت تئوریک و تجربی مورد بررسی قرار گرفته اند، اما اثراتی که هر کدام از عناصر تجارت خارجی یعنی صادرات و واردات روی محیط زیست میگذارند چندان مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است. در این مطالعه اثرات حاصل از صادرات نفت روی تخریب محیط زیست در کشور ایران بررسی میگردد. با استفاده از دادههای سری زمانی دوره 1998 الی 2011 و رویکرد همانباشتگی و الگوی VAR این نتیجه حاصل شده که افزایش صادرات نفت خام باعث افزایش انتشار گازهای متان و کربن دی اکسید در محیط زیست شده و همچنین آلودگی آب را افزایش میدهد. از اینرو سیاستگذاران در کشور باید به هزینههای صریح و ضمنی افزایش صادرات، نسبت به صادرات فرآوردههای نفتی که موجب تخریب و آلودگی محیط زیست میگردد، توجه بیشتری نشان داده و بعضاً در سیاستهای خود تجدید نظر نمایند.
https://www.iranianjae.ir/article_12722_dca2e89f6ddb1303f7e4bfd6cfbc1a62.pdf
2015-09-01
121
142
صادرات فرآوردههای نفتی
محیط زیست
آلودگی
رویکرد هم انباشتگی
ایران
نازیلا
محتشمی
nmohtashami@ut.ac.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
AUTHOR
ایرج
صالح
irajsaleh@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
حامد
رفیعی
hamed_rafiee_sari@yahoo.com
3
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Abstracts
https://www.iranianjae.ir/article_14374_27ab073df9c4abe92d79e4f245dd6ead.pdf
2015-09-01
145
157