per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
1
16
9747
Research Paper
تاثیر حمایتهای دولت از بخش کشاورزی بر امنیت غذایی خانوارهای شهری در ایران
Effects of Government Protections in Agricultural Sector on Food Security of Urban Households in Iran
حسین مهرابی بشرآبادی
hmehrabi2000@gmail.com
1
حمیده موسوی محمدی
2
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان
کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان
سیاستهای حمایتی دولت در بخش کشاورزی، بهرهوری و تورم از عوامل اثرگذار امنیت غذایی است. در این مطالعه با در نظر گرفتن نتایج تفصیلی هزینه درآمد خانوارهای شهری طی دورهی 1385-1362 امنیت غذایی این خانوارها با استفاده از شاخص کلی امنیت غذایی خانوار برآورد شده است. میزان حمایت از بخش کشاورزی با استفاده از شاخص معیار کلی حمایت و به تفکیک قیمتی و نهادهای محاسبه شده است. با استفاده از روش تصحیح خطای برداری اثر هر یک از سیاستهای حمایتی کشاورزی بر امنیت غذایی خانوارهای شهری بررسی شده است. نتایج نشان داد در حالی که در کوتاهمدت هر دو نوع حمایت از بخش کشاورزی و در بلندمدت حمایت قیمتی، اثر منفی بر امنیت غذایی خانوارهای شهری میگذارد؛ در بلندمدت حمایت نهادهای دارای اثر مثبت بر امنیت غذایی این خانوارها است.
Government protection policies in agricultural sector, inflation and productivity influence on food security. In this paper, food security of urban household is investigated applying AHFSI (Aggregate Household Food Security Index) to expenditure-income urban households’ data during 1983 to 2006. Support volume in agricultural sector is calculated by AMS (Aggregate Measurement of Support) for inputs and price protections separately. Effects of agricultural protections policies on food security arrangement are investigated by vector error correction model (VECM). Result indicated that both of protections in agricultural sector in short-run, and price protection in long-run, have negative effects on urban household food security. Input protection in long-run has positive effect on urban household food security.
https://www.iranianjae.ir/article_9747_a23e3c468046eeb661b223c09c4bdc70.pdf
سیاستهای حمایتی کشاورزی
شاخص کلی امنیت غذایی خانوار
معیار کلی حمایت
ایران
Agricultural protection policies
AHFSI (aggregate household food security index)
AMS (aggregate measurement of support)
Iran
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
17
40
9748
Research Paper
بررسی عوامل موثر بر جریانهای تجاری میان ایران و اتحادیهی اروپا (مطالعهی موردی: بخش کشاورزی)
An Investigation of the Effective Factors on Trade Flows between Iran and EU (the case study: Agricultural Sector)
اسماعیل شمسالدینی
shamsesmaei@yahoo.com
1
رضا مقدسی
2
مهریار صدرالاشرافی
3
دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
این مقاله عوامل تعیینکننده و موثر را بر جریانهای تجاری در بخش کشاورزی میان ایران و کشورهای عضو اتحادیهی اروپا با تاکید بر موافقتنامهی تجارت و همکاری بررسی میکند . به این منظور الگوهای جاذبهی ایستای صادرات و واردات محصولات کشاورزی ایران و اتحادیهی اروپا با آثار تصادفی و ثابت با استفاده از دادههایی ترکیبی برآورد شد. نتایج حاصل از برآورد الگوی ایستای جاذبهی صادرات محصولات کشاورزی ایران به اتحادیهی اروپا با آثار ثابت حاکی از آن است که متغیرهای تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده و واردکننده، فاصلهی جغرافیایی، نرخ واقعی ارز و میانگین سادهی نرخ تعرفه بر محصولات کشاورزی ایران به لحاظ آماری معنادار و علامت آن مطابق انتظارات است. ضریب میانگین نرخ تعرفه 78/1 و حاکی از آن است که کاهش 10 درصدی در تعرفههای در قالب موافقتنامهی تجارت و همکاری میتواند صادرات محصولات کشاورزی را 8/17 درصد افزایش دهد. همچنین نتایج حاصل از تخمین آثار خصوصی در الگوی جاذبهی صادرات حاکی از آن است که بدون در نظر گرفتن دیگر عوامل و متغیرهای توضیحی در نظر گرفتهشده، بیشترین صادرات ایران به کشورهایی مانند آلمان، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا خواهد بود. همچنین نتایج حاصل از الگوی جاذبهی ایستای واردات محصولات کشاورزی ایران با آثار ثابت حاکی از آن است که متغیرهای تولید ناخالص داخلی کشور ایران، تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیهی اروپا، فاصلهی جغرافیایی و نرخ واقعی ارز تاثیر معناداری بر واردات محصولات کشاورزی کشور از اتحادیهی اروپا دارند.
In this research, determinant and effective factors on agricultural trade flows between Iran and EU were studied with emphasis on trade cooperation agreement. For this purpose, export and import static and dynamic gravity models of agricultural products of Iran and EU were estimated applying fixed and random effects models to panel data. Based on the findings of export static gravity model for Iran agricultural products to EU with fixed effects, GDP variables of exporter and importer countries, geographical distance, real exchange rate and mean of tariff rate to Iranian agricultural export met our expectations. Mean of tariff coefficient was found to be 1.78 and showed that agricultural exports can be increased to 17.8% with10% reduction of tariff based on the trade and cooperation agreement. Besides, the results of individual effects estimation in export gravity model clarified that without considering the other factors, largest rate of Iran agricultural export would be to Germany, UK, Italy, France and Spain. Moreover, the results of import gravity model conspicuously showed that GDP, EU countries GDP, geographical distance, and real exchange rate have significant effects on imports of agricultural products from EU. Individual coefficient effects showed that the maximum agricultural product imports happen to Germany, France, UK and Spain.
https://www.iranianjae.ir/article_9748_f16274cc2217a2856ecaf64bf195068c.pdf
الگوی جاذبه
دادههای ترکیبی
تجارت دوجانبه
منطقهگرایی
Gravity Model
Panel Data
bilateral trade
Regionalism
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
41
64
9749
Research Paper
اندازهگیری تمایل به پرداخت کشاورزان برای آبهای زیرزمینی در منطقهی رامجرد: کاربرد روش CVM
Measuring Willingness of Farmers to Pay for Groundwater in Ramjerd District: Application of Contingent Valuation Method
مریم باغستانی
mbaghestany@gmail.com
1
منصور زیبایی
zibaei@shirazu.ac.ir
2
کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
در بسیاری از دشتهای استان فارس توزیع رایگان و قیمت پایین آب منجر به استفاده و تخصیص ناکارامد منابع کمیاب آب شده است. در این زمینه، قیمتگذاری آب یک ابزار سیاسی برای افزایش کارایی آب، کاهش تقاضای آب، مدیریت سیستمهای آبیاری و بازگشت هزینهها است. براساس اصول قیمتگذاری آب، قیمت آب باید منعکسکنندهی هزینهی فرصت آب باشد. بنابراین از نقطه نظر کارایی اقتصادی، قیمت آب میبایست بازگوکنندهی هزینهی فرصت باشد؛ در حالی که از دیدگاه جمعآوری درآمد ممکن، قیمت آب تا حد زیادی به تمایل به پرداخت (WTP) کشاورزان وابسته است. در این مطالعه، برای تخمین تمایل به پرداخت کشاورزان برای آبهای زیرزمینی روش ارزشگذاری مشروط (CVM) مورد استفاده قرار گرفت. دادههای مورد نیاز از یک نمونهی تصادفی مشتمل بر 190 کشاورز در دشت رامجرد به دست آمد که با یک روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدند. نتایج به دست آمده از روش CVM نشان میدهد که میانگین کلی تمایل به پرداخت 947 ریال بر متر مکعب است. همچنین نتایج نشان دادهاند که تمایل به پرداخت کشاورزانی که به طور تلفیقی از منبع آب زیرزمینی و آب سطحی استفاده میکنند کمتر از کشاورزانی است که فقط آبهای زیرزمینی را در اختیار دارند. الگوی کشت، سطح زیر کشت شلتوک، درآمد و سن کشاورز و پراکندگی اراضی اثر معناداری بر تمایل به پرداخت نشان دادهاند. با توجه به نتایج به دست آمده در صورتی که در سیاست قیمتگذاری آب به عوامل موثر بر تمایل به پرداخت و همچنین مشارکت خود کشاورزان در امور تصمیمگیری توجه بیشتری شود، نتایج بهتری به دست خواهد آمد.
In many plains of Fars province, both free distribution and under pricing of irrigation water have led to inefficient use and misallocation of the scarce water resource. In such situation, water pricing is a policy instrument for improving water efficiency, reducing water demand, management of the irrigation systems and recovering costs. The underlying principle of water pricing is that it should reflect the opportunity cost of water. Thus, from the viewpoint of economic efficiency, water price should relate to the opportunity cost, but from the viewpoint of feasible revenue collection, water price depends highly on farmers’ willingness to pay (WTP) for water. In this study, Contingent Valuation Method was used to estimate the willingness of farmers to pay for the groundwater. Required data were obtained from a random sample of 190 farmers in Ramjerd Plain using Stratified Random Sampling. Based on the result obtained through CVM, the overall mean of WTP was 947 Rials/m3 and the WTP of farmers who use groundwater and surface water conjunctively was less than the WTP of farmers who use only groundwater. It was recognized that the crop pattern, area under cultivation of rice, framers’ income, age and land fragmentation to be significant factors influencing framers’ WTP.
https://www.iranianjae.ir/article_9749_369778d7a872f1e51445b9ce6fcaaa51.pdf
قیمتگذاری آب
تمایل به پرداخت
ارزشگذاری مشروط
Water pricing
Willingness to pay
contingent valuation method
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
65
89
9750
Research Paper
کاربرد نظریه بازیها در تعیین میزان برداشت بهینه از منابع آب زیرزمینی دشت تایباد
Application of Game Theory in Determination of Optimal Groundwater Extraction in Taybad Plain
فرزانه صالحی
1
محمود دانشور
daneshvar_k@yahoo.com
2
ناصر شاهنوشی
naser.shahnoushi@gmail.com
3
میترا ژاله رجبی
4
کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
در این مطالعه به منظور مدیریت منابع آب زیرزمینی دشت تایباد و تعیین مقدار برداشت بهینه از ذخایر آبهای زیرزمینی از نظریه بازیها استفاده شد. به این ترتیب که نخست با استفاده از الگوی SARIMA میزان بارندگی سال زراعی 1388-1387 برای دشت مورد مطالعه پیشبینی شد و برای تعیین ضریب برداشت بیش از حد، مقدار تغذیه به ذخایر آبهای زیرزمینی با استفاده از مقادیر پیشبینی شدهی بارندگی تخمین زده شد. در گام بعد بهمنظور بهدست آوردن ماتریس تاوان برای دوگروه هدف و استخراج مرز پارتو یا منحنی مبادله، بازده برنامهای محصولات زراعی عمدهی دشت تایباد با استفاده از الگوهای سری زمانی ARIMA پیشبینی شد. بازده برنامهای و ضرایب فنی محصولات در سال زراعی 1387-1386، با بهرهگیری از اطلاعات 109 کشاورز منطقهی مورد مطالعه بهدست آمد که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند. سپس با استفاده از چهار روش نظریهی بازی شامل راه حل نامتقارن نش، راه حل نامتقارن کلی-اسمردینسکای، راه حل نامتقارن مساحت یکنواخت و راه حل نامتقارن زیان مساوی، میزان برداشت بهینه از منابع آب زیرزمینی تعیین شد. نتایج مطالعه نشان داد هنگامی که اهداف اقتصادی و زیستمحیطی از درجهی اهمیت یکسانی برخوردار هستند، میزان برداشت بهینه برای سال زراعی 1388-1387، 25/133 میلیون متر مکعب خواهد بود. در پایان پیشنهاد میشود از این روش در کلیهی دشتها بر حسب میزان ریسکی بودن سطح آبهای زیرزمینی استفاده شود و الگوی کشت منطقه بر اساس نتایج این روش تعیین شود.
Overexploitation of groundwater in Taybad plain in order to increase yield of crops and farmer’s net benefit, has resulted in continuous decline of water level, negative balance of groundwater and severe increase of resource deficit, undesirable water quality. These factors reveal the necessity of management of groundwater in this region. So, exploitation of groundwater would occur in optimum amount and besides, farmer’s economical profit in region would increase. In this study, in order to manage groundwater resources in Taybad and to game theoritically determine optimum amount of groundwater extraction, at first rainfall during next seven years was predicted for studied plain applying SARIMA model, and then recharge quantity to groundwater were estimated by using predicted rainfall for determining aquifer overexploitation coefficient. In next stage, toward obtaining payoff matrix for tow objective groups (farmers and society) in future seven years and estimating Pareto frontier or tradeoff curve, net income of main crops of Taybad plain were forecasted by ARIMA model. Net income and technical coefficient of crops in 2007-8 were calculated applying data of 109 farmers in studied region selected by simple random sampling. Then, optimum amount of groundwater extraction was determined using four conflicts resolution methods including non-symmetric Nash solution, non-symmetric Kalai-Smorodinsky solution, non-symmetric area monotonic solution and non-symmetric equal loss solution. Results indicated that when environment and economic objectives are assigned equal importance, the optimal groundwater withdrawals for 2008 to 2014 will be respectively 133.25, 121.176, 124.382, 135.335, 141.762, 133.480 and 124.355 million cubic meters. Finally, some suggestion has been presented.
https://www.iranianjae.ir/article_9750_b722df3c6ab45626374f9232c867241b.pdf
منابع آب زیرزمینی
دشت تایباد
روش حل تعارض
ماتریس تاوان
مرز پارتو
میزان برداشت بهینه
نظریهی بازیها
Groundwater resources
Taybad plain
Conflict Resolution
Pareto frontier
optimal extraction
Game Theory
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
91
102
9751
Research Paper
بررسی کارایی مصرف آب در گلخانههای سیستان
Studying Efficiency of Water Use in Sistan Greenhouses
محمود صبوحی
msabouhi39@gmail.com
1
سمیه خنجری
2
احمدعلی کیخا
3
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
از مهمترین اهداف توسعهی گلخانهها در کشور، افزایش بهرهوری تولید و بالا بردن کارایی مصرف آب است. برای رسیدن به این منظور، در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها، کارایی آب مصرفی واحدهای گلخانهای سیستان در سال 1387 بررسی شد. افزون برآن، عوامل موثر بر کارایی مصرف آب با استفاده از الگوی رگرسیون توبیت بررسی شد. نتایج نشان داد میانگین کارایی در واحدهای گلخانهای مورد مطالعه در شرایط بازده ثابت و متغیر نسبت به مقیاس به ترتیب 63 و 87 درصد است. میانگین کارایی آب آبیاری نیز در شرایط بازده ثابت و متغیر نسبت به مقیاس به ترتیب 49 و 71 درصد بود. بر اساس نتایج متغیرهای سن، تحصیلات، تجربه و منبع تامین آب اثر مثبت و متغیر اندازهی زمین اثر منفی بر کارایی آب آبیاری در شرایط بازده متغیر نسبت به مقیاس داشت. با توجه به یافتهها، به نظر می رسد یک سیاست قیمتی آب آبیاری مناسب و کلاسهای ترویجی در بهبود عملکرد واحدهای مورد مطالعه موثر باشد.
One of the main objectives of promoting the development of greenhouses in Iran is increasing production productivity and water use efficiency. Accordingly, in this study the efficiency of water use in Sistan greenhouses was investigated for 2008 using Data Envelopment Analysis (DEA). In addition, determinants of water use efficiency were investigated using Tobit Regression Model (TRM). The results showed that the mean efficiencies of greenhouse units under study in the constant and variable return to scale conditions were 63 and 87 percent, respectively. Also, the mean efficiencies of irrigation water in the constant and variable return to scale conditions were 49 and 71 percent, respectively. Based on the results, in the variable return to scale condition, age, education, experience and water resource had positive and size of land had negative effect on water use efficiency. According to the findings, a suitable irrigation water price policy and extension classes seem to be effective on improvement the operation of units under study.
https://www.iranianjae.ir/article_9751_fcd2d76c41b583d9d181778484edabb1.pdf
کارایی مصرف آب
سیستان
گلخانه
تحلیل پوششی دادهها
Water use efficiency
Sistan
greenhouses
Data Envelopment Analysis
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
103
134
9752
Research Paper
بررسی اثرات توسعهی بازار حراج گل و گیاهان زینتی بر منافع عوامل بازاریابی در ایران: مطالعهی موردی بازار گل رز شاخهبریده در اصفهان
The Impacts of Establishing Flower Auctions on Marketing Factor Benefits in Iran: a Case Study on Cut-rose Flower in Esfahan
علیرضا نیکوئی
anikooie@yahoo.com
1
محمد بخشود
2
دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
هر چند که ایران در تولید گل و گیاهان زینتی مزیتهای فراوانی دارد، ولی چالشها و نارساییهایی مانند نوسان فصلی قیمتها، نقص اطلاعات بازار، ناکارایی شبکهی بازاریابی و سرانجام نبود تعادل عرضه و تقاضا و ضایعات زیاد، بر بازار سنتی این محصولات حاکم است. در این مطالعه به مقایسهی این بازار با شرایط حضور بازار حراج گل پرداخته شده است. در این راستا، گل رز شاخهبریده و استان اصفهان به ترتیب به عنوان محصول و منطقهی مطالعه انتخاب شد. نمونهی مورد مطالعه در برگیرندهی عوامل گوناگون بازاریابی شامل تولیدکننده، واسطهها، عمدهفروش و خردهفروش بود که اطلاعات آنها در طول سال 1387 جمعآوری شد. همچنین، اطلاعات مرتبط با بازار حراج گل به دلیل نبود این گونه بازارها برای گل و گیاه در داخل کشور، بر اساس تجارب جهانی به دست آمده از تشکیل این بازار و تطبیق این شرایط با وضعیت جاری بازار داخلی، شبیهسازی و در پایان، قیمتهای پیشنهادی گل رز در این بازار، براساس قواعد تیوریهای بازی در بازارهای حراج هلندی برآورد شد. برای مقایسهی دو بازار سنتی و حراج گل رز، از معیارهای اقتصادی و بازاریابی استفاده شد که مهمترین آنها حاشیه و کارایی بازاریابی بود. نتایج مطالعه نشان داد که با تبدیل بازار سنتی به بازار حراج گل، کل حاشیهی سود عوامل بازاریابی به میزان معناداری افزایش خواهد یافت و معیارهای بازاریابی اصلاح میشود. پیشبینی میشود که اصلاح این معیارها با طراحی بازار حراج برای دیگر انواع گل و نقاط مختلف کشور، منافع بیشتری را به همراه داشته باشد. در این خصوص، سرمایهگذاری در بازارهای حراج نه تنها برای گل رز شاخهبریده بلکه برای تمامی انواع گلها توسط ارگانهای دولتی و بخش خصوصی توصیه میشود. به این ترتیب، ایران خواهد توانست موقعیت تجاری خود را در بازار جهانی گل و گیاهان زینتی ارتقا دهد.
Although Iran has many advantages in producing flowers, the traditional markets of cut flower suffer from a lot of challenges and insufficiencies such as price season fluctuation, fault in market information, inefficiency in marketing network and finally, disequilibrium of supply and demand and high loss of flowers. This study compares the two market structures that are traditional and auction markets. Herein, cut-rose flower and Esfahan province were selected as the product and the study area respectively. Study sample was contained the various marketing factors including producer, middleman, wholesaler and retailer whose information were collected during the periods of 2008-2009. Also, information related to flower auction market due to lack of this market within the country were simulated based on global market experiences and adjusting these conditions with the current domestic market. Finally, rose-flower prices in this market were estimated based on the rules of game theories in Dutch auction markets. Economic and marketing criteria were used for comparing the traditional and auction markets for rose flower. The most important of these criteria are marketing margin and efficiency. The results revealed that by switching cut rose traditional market to an auction design, total gain margin of marketing factors significantly increase and marketing criteria improve. Such criteria are expected to exhibit further gains by designing auction markets for various types of flowers in different places of the country. In this context, we recommend investing on auction market not only for cut-rose but also for all cut-flowers to be encouraged by the government agency and private sectors. Thus, Iran will be able to improve its commercial situation in the global market of flower and ornamental plants.
https://www.iranianjae.ir/article_9752_3220819213688439f2eb079e99b62182.pdf
حراج
گل
حاشیهی سود
بازاریابی
رز
ایران
auction
gain margin
Marketing
rose
Iran
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
135
152
9753
Research Paper
الگوی انتقال قیمت در بازار تخممرغ ایران
Price transmission model for Iranian egg market
سیدصفدر حسینی
hosseini_safdar@yahoo.com
1
افسانه نیکوکار
anikoukar57@gmail.com
2
آرش دوراندیش
adourandish@gmail.com
3
استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
یکی از عوامل مهمی که سطح رفاه تولیدکنندگان، عوامل بازاریابی و مصرفکنندگان محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار میدهد، چهگونگی انتقال قیمت در سطوح مختلف بازار است. انتقال نامتقارن قیمت با افزایش حاشیهی بازار، منافعی برای عوامل بازاریابی کالا ایجاد میکند. در این مطالعه، الگویی برای بررسی چهگونگی انتقال قیمت در بازار تخممرغ ایران تدوین شده است. آزمونهای انتقال قیمت، بر اساس الگوی تصحیح خطا و با استفاده از دادههای هفتگی قیمت محصول و نهادههای تخممرغ بررسی شده است. نتایج حاصل از برآورد الگوی اقتصادسنجی مطالعه برای دورهی 84-1380 نشان میدهد که انتقال قیمت در بازار تخممرغ، در بلندمدت متقارن است اما در کوتاهمدت نامتقارن است. در این مطالعه همچنین کششهای کوتاهمدت و بلندمدت انتقال قیمت بین سطوح مزرعه و خردهفروشی تخممرغ و همچنین از بازار نهادهها به قیمت خردهفروشی تخممرغ، برآورد شده است. کششهای برآورد شده نشان میدهد که افزایشهای قیمت نهادهها و محصول سر مزرعه، با سرعت بیشتری نسبت به کاهش قیمتها به سطح خردهفروشی منتقل میشوند. به دلیل نبود تقارن در فرایند انتقال قیمت در بازار تخممرغ، مصرفکنندگان قیمت بیشتری از قیمت تمامشدهی محصول میپردازند و بنگاههای بازاریابی، منافعی کسب میکنند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سیاستهای دولت در کاهش نوسانهای قیمت در بازار تخممرغ ایران، موفق نبوده است.
Price transmission is one of the factors that affect producers, marketing orders and consumers’ welfare. Asymmetric price transmission creates profit for marketing orders by increasing marketing margin. In this study, a model has developed for investigating price transmission in Iranian egg market. Price transmission tests are investigated on base of error correction model by using weekly of egg and its inputs prices during 2001-05. The results of estimating econometrics model show that price transmission is symmetric in long run but is asymmetric in short run. In this study, elasticities of price transmission from farm price to retail price and from input prices to the retail price in short run and long run were estimated too. Estimated elasticities show that increasing farm price and input prices transmit to retail price sooner than decreasing farm price and input prices. For the reason of asymmetric price transmission in egg market, consumers pay most expensive price from final price, and marketing agents gain profit. The results of this study show that government’s policy have not been successful in decreasing the price fluctuations in Iranian egg market.
https://www.iranianjae.ir/article_9753_f0ce98f19fc20b32a87b8a97ab6506bb.pdf
انتقال نامتقارن قیمت
تخممرغ
الگوی تصحیح خطا
asymmetric price transmission
egg
error correction model
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
153
169
9754
Research Paper
بررسی اثر جهانی شدن بر عرضه و تقاضای صادرات زعفران
Studying Globalization Impact on Export Demand and Supply of Saffron
ثارالله رضاپور
rezapoursaralah@yahoo.com
1
سید ابوالقاسم مرتضوی
smortazavi@modares.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
در این مطالعه اثر جهانی شدن بر عرضه و تقاضای صادرات زعفران بررسی شد. برای این منظور از الگوی معادلات همزمان عرضه و تقاضای صادرات و دادههای سری زمانی دورهی 84-1361 استفاده شد. شاخص ادغام تجاری نیز به عنوان شاخص جهانی شدن مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از با کشش بودن توابع عرضه و تقاضای صادرات زعفران نسبت به قیمت صادراتی است. همچنین متغیر شاخص جهانی شدن، در این توابع مثبت و معنادار بوده که بیانگر تاثیر مثبت افزایش رابطهی مبادله با کشورها و رفع موانع تجاری، بر عرضه وتقاضای صادرات زعفران ایران است. بنابراین در پیش گرفتن سیاستهای مناسب قیمتی و تولیدی برای توسعهی صادرات این محصول، امری اجتنابناپذیر خواهد بود.
در این مطالعه اثر جهانی شدن بر عرضه و تقاضای صادرات زعفران بررسی گردید. In this study, globalization impacts on saffron export supply and demand were studied. برای این منظور از الگوی معادلات همزمان عرضه و تقاضای صادرات و داده های سری زمانی دوره 84-1361 استفاده شد. شاخص ادغام تجاری نیز بعنوان شاخص جهانی شدن مورد استفاده قرار گرفت. For this purpose, simultaneous equations model of export supply and demand and time series data for1982-2005 was used. The index of Integration of International Trade (IIT) as globalization index was used. نتایج حاکی از با کشش بودن توابع عرضه و تقاضای صادرات زعفران نسبت به قیمت صادراتی می باشد. The results showed that saffron export supply and demand are elastic with respect to export prices. Also,همچنین متغیر شاخص جهانی شدن، در این توابع مثبت و معنی دار بوده که بیانگر تأثیر مثبت افزایش رابطه مبادله با کشورها و رفع موانع تجاری، بر عرضه وتقاضای صادرات زعفران ایران می باشد. بنابراین اتخاذ سیاستهای مناسب قیمتی و تولیدی جهت توسعه صادرات این محصول، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. the impacts of globalization are positive and significant on both demand and supply, indicating the positive effects of increasing trade relations with countries and of removing trade barriers on saffron export supply and demand of Iran. Therefore, proper price and production policies for export of this product will be inevitable.
https://www.iranianjae.ir/article_9754_e4135f1104a0d3a093fe8a8b99edb06c.pdf
جهانی شدن
عرضه و تقاضای صادرات
زعفران
ایران
globalization
export demand and supply
Saffron
Iran
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
171
183
9755
Research Paper
عدم تقارن قیمت گوجهفرنگی، پیاز و سیبزمینی در استان فارس
Price asymmetry of tomato, onion and potato in Fars province
آیت اله کرمی
aiatkarami@yahoo.com
1
استادیار گروه مدیریت توسعه روستایی دانشگاه یاسوج
در این مطالعه انتقال نامتقارن قیمت در دو سطح عمدهفروشی و خردهفروشی سه محصول پیاز، سیبزمینی و گوجهفرنگی با بهکارگیری معادلهی عدم تقارن قیمت مورد بررسی قرار گرفته است. از اطلاعات ماهیانهی قیمتهای خردهفروشی و عمدهفروشی مهرماه 1377 تا شهریورماه 1386 این سه محصول در استان فارس استفاده شد. نتایج به دست آمده از تخمین معادلهی عدم تقارن قیمت برای محصول سیبزمینی نشاندهندهی این است که یک ارتباط بین دو سطح خردهفروشی و عمدهفروشی بازار این محصول وجود دارد که بیانگر آن است که عدم تقارن قمیت وجود ندارد. نتایج به دست آمده نشاندهندهی عدم تقارن منفی قیمتی محصول گوجهفرنگی در دو سطح خردهفروشی و عمدهفروشی است که منفی بودن عدم تقارن بیانکنندهی این است که واکنش خردهفروش نسبت به افزایش قیمت در سطح عمدهفروشی بیش از کاهش قیمت در سطح عمدهفروش است. نتایج برای محصول پیاز نشاندهندهی آن است که بین دو سطح خردهفروشی و عمدهفروشی بازار این محصول ارتباط وجود دارد، و دلیلی بر عدم تقارن قمیت وجود ندارد. در ارتباط با هر سه محصول دیده میشود که عرض از مبدا تابع مثبت و معنادار بوده که بیانکنندهی حاشیهی بازاریابی در دو سطح خردهفروشی و عمدهفروشی است. پس با توجه به افزایش قیمتی که در نتیجهی عدم تقارن قیمت گوجهفرنگی متوجه مصرفکننده میشود و همچنین افزایش سود انحصاری ناشی از حاشیهی بازار برای واسطهها، در سیاستهای قیمتگذاری به این موارد میبایست توجه داشت.
The aim of this study was to investigate price asymmetry transmission in both wholesale and retail for onion, potato and tomato in Fars province. For this purpose, equation price asymmetry based on monthly retail and wholesale prices in October 1998 till September 2007 was employed. Results of estimating equation for price asymmetry potato product indicated significant relationship between two levels of retail and wholesale markets. The results also revealed a negative asymmetry in the price of tomato retail and wholesale level is negative asymmetry that expresses in a way of prices respond more to rising wholesale prices than falling prices. On the other hand, results for onion indicated significant relationship response for the producer-retail price relationship. The intercepts of the equations for the three products are positive and significant, which express marketing margins at two levels of retail and wholesale. Therefore, increasing consumer price and broker profit due to marketing margins should be noticed in the pricing policies.
https://www.iranianjae.ir/article_9755_d306b0cebe61fad7cc4c989f0dced6d4.pdf
عدم تقارن قیمت
عمدهفروشی
خردهفروشی
price asymmetry
wholesaler
retailer
Fars
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
185
209
9756
Research Paper
ساختار بازار و انتقال قیمت در بازار جهانی ذرت
Market Structure and Price Transmission in Maize World Market
فرزانه طاهری
1
رضا مقدسی
2
سید نعمت اله موسوی
seyed_1976mo@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت
در سه دههی گذشته بر خلاف این که تولید داخلی ذرت سالانه 6/12 درصد رشد داشته است اما واردات نیز به دلیل افزایش تقاضا همواره در حال رشد بوده است. وجود چنین شرایطیاهمیت شناخت بازار جهانی ذرت را آشکار میکند. این مطالعه با هدف بررسی ساختار بازار جهانی ذرت و همچنین الگوی انتقال قیمت میان بازار جهانی و بازار داخل صورت گرفت. بررسی ساختار بازار جهانی ذرت با استفاده از شاخصهای تمرکز و برای دورهی 2005-1990 انجام شد. در بیشتر سالها بیش از 50 درصد بازار ذرت در اختیار ایالات متحده بوده است. هر چند که در دورهی یاد شده، تمرکز در بازار جهانی ذرت تا اندازهای کاهش یافته است اما مشخص شد که بازار جهانی ذرت دارای ساختار انحصاری چندجانبهی بسته است. بررسی رابطهی علی میان بازارها نشان داد که رابطهای یکطرفه از بازار جهانی به بازار داخل وجود دارد. یافتههای حاصل از آزمون انتقال قیمت برای دورهی 84-1353 نیز نشان داد که انتقال قیمت از بازار جهانی به بازار داخل در بلندمدت متقارن اما در کوتاهمدت نامتقارن است که طی آن میزان انتقال افزایش قیمت بازار جهانی به بازار داخل بیشتر از انتقال کاهش قیمت است. انتقال افزایش قیمت جهانی ذرت به بازار داخل میتواند منجر به افزایش هزینههای تولید در صنعت پرورش طیور و سرانجام نیز موجب افزایش مخارج خانوارها شود.
In spit of the annually growth of maize domestic production by 12.6 percent during the last three decades, maize import has been increased due to an increasing demand. This situation shows the high importance of recognizing the maize world market. Considering the issue, this study aims at investigation of maize world market structure and the price transmission pattern between world and domestic market. Structure of maize world market was investigated using concentration indices for period of 1990-2005. In most of the period, the USA accounted for more than 50 percent of world market. Although over the period concentration in world market has been decreased slightly, maize world market was found closed monopolistic. Causality test showed a one-way causality from world market toward domestic market. Findings of price transmission also revealed a symmetric price transmission in long run while it was found asymmetric in short run in such a manner that price increase transmission from world market is larger than price decrease. Transmission of maize world price to domestic market may result in increased production costs in bird breeding industry as well as increment of household expenditures.
https://www.iranianjae.ir/article_9756_10b3c190f5bbfb88b84d072a2ae23a31.pdf
ساختار بازار
انتقال قیمت
ذرت
market structure
Price Transmission
Maize
per
انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
Agricultural Economics
2008-5524
2645-3274
2010-12-01
4
3
1
14
10544
Research Paper
Abstracts
Abstracts
https://www.iranianjae.ir/article_10544_37ab78279ea74a4f9ae65314121a29b6.pdf